Kategória: üzlet

Az új tulaj szerint a Washington Post olyan, mint egy ló

Jeff Bezos is both right and wrong about why newspapers are like horses

Az amazonos Jeff Bezos nem sokat árult el a lapra vonatkozó terveiről azóta, hogy augusztusban megvette a Washington Postot (utólag is ajánlom erről a szemtanú Pethő András kiváló írását). Tegnap egy tévés interjúban annyit elmondott, hogy úgy képzeli, a nyomtatott újság a jövőben valami olyasmi lesz, mint egy ló: luxuscikk, amit nem elsősorban használati értéke miatt tart az, aki tartja. Ahogy a fent linkelt cikk szerzője felhívja a figyelmet: a hasonlat nem biztosan szerzett örömet a Post szerkesztőinek, hiszen közismert, hogyan végzik pályafutásukat a mégoly megbecsült paripák is.

Nehezen vitatható, épp ezért kiábrándító összefoglaló a magyar média helyzetéről

10 kérdés Szabó Györgyhöz – X. évfolyam 1-2. szám – Digitális lap – Mediapiac.com.

A magyar médiabiznisz állócsillaga, a Sanomát vezető Szabó György egy amúgy nem pesszimista interjúban:

“A médiának csökken a befolyása, és a GDP-hez való hozzájárulásának részaránya is mérséklődik. A médiapiac ma már kisebb, mint a válságadók összege. És ha a média gazdaságilag meggyengül, akkor a szólásszabadság biztosításában játszott szerepe is csökken. A közállapotok is afelé tartanak, hogy a kapcsolatrendszer, adott esetben a korrupció, a hatalomhoz dörgölőzés fontosabb, mint a jól informáltság.”

Sírva röhög a Daily Show az amerikai újságírás válságán

Investigating Investigative Journalism – The Daily Show with Jon Stewart – 01/14/13 – Video Clip | Comedy Central.

A népszerű szatirikus műsor szatirikusan közelíti meg az amerikai médiát, konkrétan azt a jelenséget, hogy egyre kevesebb pénz jut az újságírókra és az újságírói munkára még a legnagyobb cégeknél is. Nagyon vicces és nagyon aggasztó.

Magyar médiamenedzserek a gazdasági/politikai nyomásról

„Aki a pénzt adja, az mondja meg, hogy merre van az előre” – Mérték blog.

Hiánypótló anyag a Mérték Médiaelemzőtől: Urbán Ágnes hat médiaipari csúcsvezetővel készített interjút arról, hogy milyen pressziókkal találkoznak (vagy sem). Ízelítő:

  • „Amíg egy hvg.hu meg tud buktatni egy köztársasági elnököt, addig nincs cenzúra” – mondta az egyik vállalatvezető, világossá téve, hogy a gazdasági és politikai nyomásgyakorlást nem tartja olyan mértékűnek, ami akadályozná a sajtó szabad működését. Más interjúalany érezhetően nem tartja különösebben nagyra a független újságírás ethoszát, „ezek álmok, hogy ő majd azt ír, amit akar, más pénzén, ezek nem működőképes modellek”.

A névtelen interjúk alapján készült tanulmány innen tölthető le.

A Google inkább kitiltja a francia médiát, de nem fizet a tartalomért

Google threatens to stop linking to French media sites.

A formálódó német példát követve a francia kormány is bejelentette: olyan jogszabály bevezetését fontolgatja, amely előírná, hogy a keresőszolgáltatóknak fizetniük kelljen a felületeiken megjelenített médiatartalmakért (vagyis a találatokként megjelenő hírcímekért, mondatokért). Az elképzelés mögött nyilvánvalóan az a megfontolás áll, hogy az egyre nehezebb gazdasági helyzetbe kerülő médiavállalkozások új típusú, a működésüket hosszabb távon is fenntarthatóvá tevő bevételi forráshoz jussanak.

Az AFP megszerezte a Google irritált levelét, amelyben azt közölte a francia hatóságokkal, hogy ha lesz ilyen törvény, akkor kitiltják keresőjükből az érintett szájtokat, fizetni pedig biztosan nem fognak, mert az “a Google létét veszélyeztetné”. A cég szerint a tervezett előírással “az internet, az internetfelhasználók és a forgalomirányításból jelentős mértékben profitáló szájtok” is rosszul járnának.

Aurelie Filippetti francia kulturális miniszter szerint a Google helytelenül teszi, hogy ilyen hangnemben fenyeget egy demokratikusan megválasztott kormányt. A lapkiadókat tömörítő szervezet, az IPG szerint a Google visszaél piaci dominanciájával, pedig inkább párbeszédre kellene törekednie.

Ingyenes lesz és árat emel a londoni Time Out

Time Out goes free: London edition of listings magazine to drop cover price | Media | The Guardian.

A klasszikus – 1968-ben ellenkulturális lendülettel indított, közel 30 évvel későbbi üzleti fénykorában 110 ezres példányszámot produkáló – londoni Time Out ingyenes kiadványként működik tovább. A jelenleg 55 ezres példányszámot legalább 300 ezerre akarják feltolni, hirdetési áraikat ennek megfelelően megemelik.

Tim Arthur főszerkesztő szerint a lap (ami 37 városban jelenik meg, de a londoni mellett csak kettőt ad ki maga a Time Out, a többi, mint a hányatott sorsú budapesti, franchise) jelenleg nyereséges, de lépni kellett, mert a hirdetők több olvasót akarnak elérni.

Szökevény a fal mögül: a Tumblren futtatja véleményrovatát a Times

Times Opinion on Tumblr.

A Rupert Murdoch ostrom alatt álló médiabirodalmához tartozó londoni Times cikkeit, MINT ISMERT, csak azok olvashatják az interneten, akik fizetnek érte. A két éve felhúzott fizetőfal (paywall) megítélése ellentmondásos, üzleti sikere vitatott.

Akár bénaság a fal, akár a minőségi tartalom egyetlen túlélési esélye, az nagyon érdekes, hogy a Times maga ütött most egy rést rajta, és csainált egy spéci kinézetű Tumblrt a véleményrovatának. (Hogy ennek mi az értelme? Könnyen lehet, hogy a szerkesztők úgy érezték, a könnyen-gyorsan terjeszthető és másolható internetes jelenlét nélkül írásaik légüres térbe kerültek.)

Ha első ránézésre jól vettem észre, a Times Opinion Tumblr ugyanakkor legalább annyira a fal mögötti tartalmak promóciójának eszköze akar lenni, mint önálló tartalomszolgáltatás, vagyis szeretne előfizetőket is szerezni. Hát majd meglátjuk, én egyelőre bekövettem.