Az újságírói etika a társadalomjobbítás akadálya?

Most találkoztam ezzel a majdnem két hete megjelent interjúval, amiben a “a kommunikáció eszközeit használva” “meghatározó társadalmi ügyekben változásokat” elérendő létrejött XKK vezetője, Varró Szilvia beszél arról, miért lett újságíróból, ahogyan ő mondja, propagandista.

Az egész interjú nagyon elgondolkodtató, különösen érdekes az, amikor Varró azt mondja:

– Most több eszközöm van, és nem köt az újságírói etika. Korábban nyomasztóan komolyan vettem, kicentiztem, mindenkit megkérdeztem. De ez nem működik. Nem tudunk objektívek lenni. Mint újságíró krónikás vagyok, most viszont aktívan alakítani akarom a körülöttem levőket.

A címben feltett kérdésre, ahogy mondani szokás, nincsen kész válaszom. Annyit csak kapásból, hogy az “objektivitást”, főleg, amit Magyarországon annak szokás tekinteni, egyáltalán nem feltétlenül kell a médiaetika szinonimájának, vagy akár csak részének tekinteni. Szerintem a médiaetika végső és oszthatatlan alapja a transzparencia, az újságírás korlátainak és meghatározottságainak világos felismerése és megmutatása. Éppen ezért mindaz, amiről és ahogyan Varró Szilvia beszél, éppenséggel a médiaetika ritka tudatos és magas szintű megnyilvánulása – akkor is, ha ő most nem is a klasszikus amerikai minta szerinti riporterként dolgozik.

168 Óra Online – Varró Szilvia: Sehol nincs még a kritikus tömeg.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

